Őszi vegetáriánus főzőtanfolyam és egy kis jóga ízelítő

Lassan hagyományosnak mondható a KARMA Közösség által szervezett főzőtanfolyam, amelyen nagyjából igyekszünk mindig az évszaknak megfelelő, elérhető, egészséges (bio) zöldségekből, egy könnyen és gyorsan elkészíthető vacsorát megtanulni Dharmitól.

Ez most pénteken sem volt másképpen, rakott káposztát készítettünk, de ez alkalommal a résztvevők dönthettek, hogy a főzés örömeit vagy a jóga nyújtotta ( ;) ) élvezeteket választják... viszont a vacsorát közösen fogyasztottuk el egy kellemes beszélgetés mellett. Na de ne siessünk ennyire előre.

Elkezdtük közösen az előkészületeket, amik, ha ügyesek vagyunk, máris egy fajta ráhangolódást nyújthatnak mind a főzés, mind a jóga meditatív állapotában. Mondhatnám úgy is, hogy már a zöldségpucolás is segíthet minket a megérkezésben.   

Mi, a nyugati világ rohanó mindennapjait élő lények mindig azt gondoljuk, hogy nincs időnk meditálni, nem tudjuk megoldani, hogy korán felkeljünk...hogy értékes (?!?!) perceket vesztegessünk el (?!?!?) csupán csak ülésre. Azt gondoljuk, hogy sokkal több és sokkal hasznosabb dologgal is tölthetnénk ezt az időt ("mennyi munkát elvégezhettem volna ezidő alatt"). 

Amikor először ülünk le meditálni, akkor két perc is egy örökkévalóságnak tűnhet számunkra, miközben ha arról van szó, akár órákra is képes beszippantani minket a virtuális világ, szinte mozdulatlanná dermedve. Ilyenkor az elménket ellepi egy köd, nagyjából robotpilóta üzemmódra kapcsoljuk az agyunkat és képesek vagyunk úgy végigülni egy filmet a tv/számítógép előtt, hogy meg sem mozdulunk, miközben meditáció közben a mi kis "albérlőnk" a fejünkben folyton beszél hozzánk, nem hagy nyugton ülni, amint megszólal a csengő rögtön elkezd viszketni valamink, fáj az ülés 2 perc után is....

Ezek természetes jelenségek, egyáltalán nem egyediek. Viszont egy idő után nem csak mi magunk, hanem a környezetünk is észreveheti rajtunk a meditáció pozitív hatásait.

"Sara Lazar, a Harvard kutatója nagy ismertségre tett szert annak ismertetésével, hogy az agyban hogyan növekszik a szürkeállomány, amikor az emberek meditálnak. (1) Más tanulmányok kimutatták, hogy a meditáció növeli az intelligenciát, és csökkenti a depressziót. Ezek mellett a meditáció a következő előnyös hatásokkal jár:

- Csökkenti az alkohol és szerfogyasztást, és a vérnyomást

- Csökkenti a szorongást, a depressziós tüneteket, és a visszaeséseket (a betegségekbe)

- Segít a különböző típusú krónikus fájdalmaktól szenvedő betegeknek

- Csökkenti a stressz előfordulásának gyakoriságát

A legtöbb ember úgy gondolja, hogy évekig kell meditálnia, mielőtt a fent felsorolt javulások közül bármelyik bekövetkezne, de számos tanulmány azt mutatja, hogy csupán nyolc hetes meditációt követően az emberek kezdik megtapasztalni a javuló kognitív képességeket."

Munishri Ajitchandrasagarji meditáló mester egy Jain szerzetes, aki hihetetlen memóriáról tett tanúbizonyságot meditáció alatt. Emlékezetből képes felidézni 500 tételt, legyen az egy kifejezés hat különböző nyelven, egy matematikai probléma, vagy egy véletlenszerű tárgy neve. Nemrég 6000 fős közönség előtt hajtott végre egy bravúrt, igazolva bámulatos képzettségi szintjét. Hat órába telt, mire a közönség elmondta neki a tételek listáját, majd tökéletesen elmondta azokat. ( http://www.nytimes.com/2014/11/18/world/asia/prodigy-in-india-credits-feats-of-memory-to-meditation-and-jainism.html?_r=2 ) 

 

Talán az első alkalommal, amikor megtanulod irányítani a gondolataidat a légzésedre koncentrálva, vagy egyszerűen csak megfigyeled azokat, mint a felhőket, melyek az égen haladnak, még nem tesznek meditáló mesterré, de nagyon sokat javíthat az életminőségeden már csak a próbálkozás is (ám javaslom, hogy mindenképpen valamilyen szakavatott tanító által vezetett meditációkon vegyél részt kezdőként, mert bizony a meditáció és önmagunk megismerése sok sok kérdést fel tud hozni, aminek a megválaszolására jó, ha van veled egy támogató egyén.

Hasonlóan a meditáció életünkre gyakorolt pozitív hatásai mellett a jóga is ugyanennyire fontos lehet a minőségi változás útján. Ezért is gondoltunk arra, hogy nem csak a vegetáriánus étkezést, de a jógát is népszerűsítjük mostantól a találkozóink alkalmával. Jógatanárnőnk a Bhaktivédanta Főiskola végzett jógaoktatója volt, aki igyekezett abszolút kezdő szintű feladatokkal ellátni minket, hogy első órán ne menjen el a kedvünk ettől a fajta test és elmemozgatástól :)

A modern jóga* gyakran tartalmaz a hinduizmusból származó tradicionális elemeket, mint például az erkölcsi és etikai alapelveket, a test megerősítésére és jó állapotának megőrzésére szolgáló pózokat (az úgynevezett ászanákat vagy más néven tartásokat), a spirituális filozófiát, a guru által történő útmutatást, a mantrák (szent szótagok) ismételgetését, a légzés szabályozását és az elme meditációval történő elcsendesítését. Ezeket az elemeket általában adaptálják a nem hindu jógik számára.

Más esetekben a jóga a tradicionális tibeti elemekre és gyakorlatokra épül. A hindu jógában az önfelismerést és a megvilágosodást hasonlóan értelmezik, úgy tartják, a jóga gyakorlása által feltárul az én isteni természete. A jóga végső célja a megszabadulás vagy magasabb szinten a megvilágosodás (moksa) elérése, amely által a lélek kikerül a születés és a halál körforgásából (szamszára). A jóga által uralható a test, az elme, továbbá az érzelmek és a vágyak. Fokozatosan vezet el a lét igazi természetének megismeréséhez. A jógi akkor éri el a megvilágosodást, amikor tudata megszűnik és megtapasztalja az egyesülés örömét. Az egyesülés a védánta filozófia szerint történhet egyéni lélekkel (átmannal) vagy a mindenható istennel (Brahmannal), a teista hinduizmusban pedig valamely istennel vagy istennővel. A buddhizmusban a tökéletes buddhával való egyesülés a teljes megvilágosodást jelenti, amely túlmutat isteneken és ördögökön, és minden más kettősségen. A megvilágosodás a korlátozott egón való túllépéshez és az univerzum egységes természetének felismeréséhez vezet. A jóga gyakorlói szerint, habár az átlagember távol áll a megvilágosodástól, a jóga képes elvezetni a spirituális tudatossághoz, illetve a könyörületesség és a bölcsesség megértéshez. A jóga ugyan erősen kötődik a hinduizmushoz, és miközben tartalmaz olyan gyakorlatokat, amelyek a vallásos emberek számára hasznosak, alkalmazható azok számára is, akik nem vallásosak. 

A jóga mindennapos gyakorlása – művelői szerint – önmagában is hasznos, javítja az egészséget, jó közérzetet teremt, mentális megtisztulást hoz és az életminőség javulását eredményezi. A jóga szakértője megtapasztalhatja a szamádhit, az elmélyült meditációt, amely eksztatikus élménnyel jár.

A jóga nagyjából egy órán át tartott, ízelítőül az általunk megismert ászanákból (póz) megemlítek párat:

- Napüdvözlet (Surjanamaskára)

- Kobraállás

- Híd

- Lefelé néző kutya

- Pillangó tartás

- Sas

Persze, ahogyan a képeken látszik legtöbbünk elfelejtett megfelelő ruházatot ölteni, de erre figyelni fogunk a következő alkalommal, mert bár meg lehet ezeket a gyakorlatokat hétköznapi viseletben is csinálni, de sokkal kényelmesebb, ha laza ruházatot öltünk a jóga ideje alatt :)

Gondolom nem csak a magam nevében beszélhetek, amikor azt mondom, hogy egy fantasztikus közösségi program részesei voltunk és végre a gyakorlatban tudtuk megtapasztalni a test és az elme összhangját. Várjuk a következő alkalmat, amiről mindenképpen értesíteni fogunk minden érdeklődőt! 

Fati

 

 

Legfrissebb híreink
2020.07.01
Kontrolláld az elméd
  Sivarama Swami   Kontrolláld az elméd
2020.04.29
Sivarama Swami: A koronavírus-járvány oka
  Sivarama Swami : A koronavírus-járvány oka
2020.04.29
Sivarama Swami : A koronavírus-járvány oka
2020.02.14
Vegetarianizmus - meg tudod csinálni!
2019.12.11
Kell félnünk a haláltól?
Egyesületünk képekben